چهارشنبه 12 آبان 1395
عملیات هات تپ گاز ترش در عسلویه

هات تپ گاز ترش به جهت حساسیت‌های بالایی که به لحاظ انتشار احتمالی این گاز در محیط دارد یکی از خطرناک‌ترین عملیات‌های هات تپ محسوب شده و عدم توجه به نکات فنی و ایمنی آن حتی می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. از اینرو انجام این گونه عملیات ها بدون اتخاذ تدابیر ویژه امکان پذیر نیست. بر حسب استانداردها و مطالعات صورت گرفته، انجام عملیات هات تپ روی خطوط گاز ترش توصیه نمی شود، مگر در شرایطی که راهکار بدیلی وجود نداشته باشد و همچنین تیم مجری عملیات هات تپ تمامی جوانب کار را مورد بررسی قرار داده باشند. شرکت پیشگام صنعت ابزار تجربه انجام چندین عملیات هات تپ روی خطوط لوله گاز ترش را داشته و تماماً با الزامات عملیات هات تپ روی این قسم خطوط آشنایی دارد. اخیراً نیز در یکی از پروژه‌های در دست مطالعه، شرکت مهندسی و ساختمانی صنایع نفت متقاضی انجام یک عملیات هات تپ گاز ترش بمنظور توسعه خطوط میدان گازی پارس جنوبی در فازهای 21 و 22 گردیده است.

این عملیات عبارت است از انجام انشعاب گرم هات تپ 32 اینچ روی خط لوله 32 اینچی گاز ترش و خشک بین پالایشگاهی. سایز بالای لوله و انشعاب نیز عامل تعیین‌کننده‌ی دیگری محسوب می‌شود که بر دشواری‌های عملیات هات تپ روی لوله می‌افزاید.

بنابراین این پروژه از چند حیث دارای دشواری‌های خاص خود می‌باشد. اولاً عملیات هات تپ روی خطوط لوله حاوی گاز ترش و خشک انجام می‌شود و از این رو، انجام مطالعات دقیق بمنظور پیشگیری از بروز ایراد در هر مرحله از فرایند ضروری است. انتشار ولو محدود گاز ترش در محیط خطرات بسیار بالایی برای اپراتورهای فعال در مجاورت محل هات تپ دارد و تنفس در معرض آن می‌تواند باعث مرگ و یا ایجاد عوارض مخرب طولانی مدت بر سلامت افراد شود. مطالعات و طراحی‌ها، و دستورالعمل‌های تدوین شده باید کاملاً بر این نکته واقف باشند. جوشکاری اتصالات، نصب اسپلیت تی روی لوله و جوشکاری آن، و علی الخصوص خود فرایند برش گرم هات تپ باید از حساسیت بالا برخوارد باشند. تمامی متغیرها، و ابزارها و قطعات دستگاه هات تپ و اتصالاتی نظیر اسپلیت تی و ولو باید پیش از انجام هات تپ صحت خود را اثبات کرده باشند. باید در خصوص انجام دقیق‌ترین و حساس‌ترین تست‌های فشار و نشتی وسواس به خرج داد. اپراتورهای جوشکاری وانجام هات تپ باید دارای تبحر و تجربه در زمینه انجام عملیات هات تپ روی این قسم سیالات باشند. روش‌ها و نظارت بر حسن اجرای آها عامل دیگری است که در این قسم عملیات‌ها مهم تلقی می‌شوند. توجه به فاکتورهای ایمنی، تهیه لباس کار، دستکش و ماسک مخصوص انجام عملیات در مجاورت این نوع مواد شیمیایی از نکات حائز اهمیت است. مسیرهای تردد اپراتورها باید کاملاً آزاد بوده و ابزارها باید به دور از محل تردد آن‌ها باشند. هر گونه مواجه شدن نیروی کار با ابزارآلات و تجهیزات که منجر به بروز نشتی گاز، برق گرفتگی، احتراق و ... شود بدون شک لطماتی جبران ناپذیر بر مجموعه وارد خواهد کرد. استفاده از فن‌ها و مکنده‌های قوی جهت انتقال سریع گاز در صورت بروز نشتی از الزامات ایمنی کار است.

از سوی دیگر عملیات  در سایز بالای 32 اینچ و به صورت سایز به سایز انجام خواهد گرفت که این امر نیز به نوبه‌ی خود دشواری‌های ویژه‌ای را بر مجموعه تحمیل خواهد کرد. از آن‌جا که سایز انشعاب با لوله یکی می‌باشد، و با توجه به بالا بودن این میزان اتخاذ تدابیر ویژه و حساسیت‌های فزاینده در تمامی مراحل کار هات تپ ضروری است. بی‌توجهی و اهمال در هر یک از مراحل خساراتی بزرگ را بر مجریان هات تپ و کارفرمایان متحمل خواهد کرد.

شرکت پیشگام صنعت ابزار با توجه به تجربه انجام بیش از 4000 عملیات هات تپ در سایزهای مختلف و روی خطوط لوله حاوی انواع سیالات، دانش فنی و مهارت کافی برای انجام چنین عملیات‌هایی را دارا می‌باشد. خاصه آن‌که این شرکت تجربه انجام عملیات هات تپ روی خطوط لوله حاوی گاز ترش را نیز دارا می‌باشد و از این رو سوابق موفق و درخشانی در این زمینه از خود بجای گزارده است. بنابراین در صورت تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و تکمیل فرایند پیش‌آماده‌سازی فرایندها، انجام عملیات هات تپ دشوار نخواهد بود.